Ni som har följt mig vet om att det händer många saker i en restaurang, det är inte bara matlagning och servering som är våra arbetsuppgifter utan också städning, redovisning, lokalbyten och en hel del annat. Det kanske låter jobbigt och är avskräckande för dig som funderat på att öppna din egen lilla restaurang och jag ska vara ärlig, det är inte alltid enkelt. Men det är också en del av tjusningen med att driva sitt eget företag. Att ha många bollar i luften, och att inte låta problem bli något som hindrar en är viktigt. Ser man dem istället som utmaningar, så kommer man att lyckas.
Jag har lärt mig att ensam inte är stark. Man måste ha hjälp med ganska många saker när man driver ett företag. Så fort man lämnar sin kärnverksamhet är man ju ute på djupt vatten och tips och råd från folk som gjort samma sak är ovärderligt. Jag har hittat en sida på nätet som tar upp många av de saker som man kan ha bekymmer med. Denna blogg om företagande har hjälpt mig en hel del. Där har jag bland annat hittat information om hur man ska tänka inför ett byte av lokaler, och också fått råd om bra städfirmor som kan komma hit och fixa städningen åt oss på kvällarna. Det är så skönt att veta att det finns hjälp, när helst man behöver det.